Wij staan voor
kwaliteit

Bij Psychologenpraktijk Nieuwegein vinden we kwaliteit erg belangrijk. Daarom zijn wij aangesloten bij diverse beroepsverenigingen waarvoor we aan strenge normen moeten voldoen. Zo kunnen wij ervoor instaan de best mogelijke psychologische zorg te leveren. Ook onze cliënten vragen we naar hun ervaringen met onze praktijk. Dat doen we door middel van een cliëntenraad en vragenlijsten na afloop van het behandeltraject. Recente scores vind je op deze pagina.

Beroepsvereniging

De psychologen van Psychologenpraktijk Nieuwegein zijn aangesloten bij verschillende beroepsverenigingen. Waaronder:

  • Vereniging psychologen en psychotherapeuten regio Lekstroom (VGPL)
  • Landelijke vereniging van vrijgevestigde psychologen en psychotherapeuten (LVVP)
  • Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP)

Keurmerk en kwaliteitsstatuut

Psychologenpraktijk Nieuwegein voldoet aan de normen van het ‘Keurmerk Basis GGZ’. Hiermee tonen we aan dat wij een stapje extra doen om de juiste zorg op het juiste moment te leveren. Meer informatie hierover vind je op Stichting Kwaliteit in Basis GGZ. Daarnaast zijn wij in het bezit van het kwaliteitsstatuut ‘GGZ-instelling’.

Cliëntervaringen

Na afloop van het behandeltraject vragen we onze cliënten een gestandaardiseerde vragenlijst in te vullen over hoe tevreden zij zijn over de praktijk, de behandelaar en de behandeling. De vragenlijst die we gebruiken is de ‘Consumer Quality Index’ (CQI). Cliënten scoren hun ervaringen op verschillende onderdelen en geven de behandeling als totaal een rapportcijfer. Ook beantwoorden ze enkele open vragen over hun ervaring.

Recente score

In de periode van 1 juni 2024 tot 1 oktober 2024 kregen wij als gemiddeld rapportcijfer een 8,8 (op een schaal van 1 tot 10). In deze periode zagen de scores per onderdeel er als volgt uit (op een schaal van 1 tot 5):

  • Bejegening 5
  • Informatie over de behandeling 4.7
  • Samen beslissen 4.7
  • Uitvoering van de behandeling 4.5

We zijn blij dat onze cliënten tevreden zijn over de geboden zorg. Op alle onderdelen scoren we boven de 4 en op ‘bejegening zelfs de maximale score van 5. Met bejegening bedoelen we de manier waarop wij als praktijk met jou omgaan.

Cliëntenraad

Psychologenpraktijk Nieuwegein heeft een cliëntenraad. Hierin vragen we de mening van cliënten over bijvoorbeeld de inrichting van onze wachtruimte, onze bereikbaarheid en deze website. Wil je ook deelnemen aan de cliëntenraad? Neem dan contact met ons op.

Klachtenprocedure

Uiteraard doen wij er alles aan om de zorg zo goed mogelijk en naar jouw tevredenheid uit te voeren. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat je niet tevreden bent. Wij bieden je daarom drie mogelijkheden om je klacht bij ons kenbaar te maken.

Meld je klacht bij je behandelaar

Als je een klacht hebt, kun je dit direct melden bij je behandelaar van Psychologenpraktijk Nieuwegein. Je behandelaar zal de klacht met jou bespreken en samen met jou naar een oplossing zoeken. Kom je er samen niet uit? Dan kun je de klacht schriftelijk indienen bij de directie van Psychologenpraktijk Nieuwegein via beleid@ghcdeschans.nl. Er wordt dan binnen 5 werkdagen telefonisch contact met je opgenomen. De directie gaat met je in gesprek over je klacht om deze naar tevredenheid op te lossen. Natuurlijk heb je ook altijd het recht om rechtstreeks contact op te nemen met onze onafhankelijke externe klachtenfunctionaris zonder tussenkomst van Psychologenpraktijk Nieuwegein. Hieronder lees je hoe dat werkt.

Klachtencommissie

Ben je het niet eens met de oplossing voor jouw klacht of wil je geen bemiddeling van onze praktijk? Dan kun je jouw klacht binnen vijf jaar voorleggen aan de onafhankelijke klachtencommissie van Klachtenportaal Zorg (KPZ) via www.klachtenportaalzorg.nl.

Geschilleninstantie

Lost een gesprek met de klachtenfunctionaris het probleem niet op? Dan kun je ervoor kiezen een rechtszaak aan te spannen of om het geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie van KPZ. De Geschillencommissie KPZ heeft een onafhankelijke geschillencommissie die geschillen behandelt van cliënten (en hun naasten) over de zorg van zelfstandige zorgaanbieders en zorgaanbieders in kleinschalige zorginstellingen die zijn aangesloten bij de Geschillencommissie KPZ.