Behandelvoorwaarden
Bij Psychologenpraktijk Nieuwegein zijn we graag transparant in hoe we werken. We vertellen je daarom graag meer over welke regels, afspraken en voorwaarden gelden en hoe we omgaan met jouw privacy. Ook lees je hoe je een klacht kunt indienen.
Kosten en verzekering
- De vergoeding van de zorg valt onder het verplichte eigen risico van je zorgverzekering. Dat is het bedrag dat je zelf moet betalen voordat de zorg in het basispakket wordt vergoed. De hoogte van het verplichte eigen risico wordt jaarlijks vastgesteld door de overheid. Je kunt zelf kiezen voor een vrijwillig hoger eigen risico. Het eigen risico betaal je aan je zorgverzekeraar.
- Een behandeltraject bestaat uit een reeks gesprekken die volgen op een verwijsbrief van de huisarts. Elke maand sturen we een rekening voor het behandeltraject bij de zorgverzekeraar.
- Psychologenpraktijk Nieuwegein heeft contracten met alle zorgverzekeraars.
- Heb je geen recht (meer) op vergoeding van je zorgverzekeraar? Dan sturen wij aan jou persoonlijk elke maand een rekening. Die moet je binnen 30 dagen betalen.
- Wissel je van zorgverzekeraar? Geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door. Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het op tijd betalen van je rekeningen.
- Voor onverzekerde zorg betaal je € 100 per sessie van 45 minuten.
- Kan een afspraak niet doorgaan? Zeg de afspraak dan minimaal 24 uur van tevoren af. Annuleer je niet of te laat? Dan betaal je voor de gereserveerde tijd (€ 100 voor 45 minuten). De verzekering vergoedt dit niet.
Regels en afspraken
- Zet je mobiele telefoon uit voor je in gesprek met de behandelaar gaat.
- De behandeling gaat niet door als je onder invloed bent van verdovende middelen zoals alcohol en drugs. De therapeut beslist hierover.
- De therapeut stopt de behandeling bij fysiek of verbaal geweld. De therapeut beslist hierover.
Privacy
- Wij werken met digitale dossiers. We bewaren je dossier tot 20 jaar na het einde van de behandeling. Lees verder over de medische bewaartermijn op de website van de Rijksoverheid.
- Zonder jouw schriftelijke toestemming geven we geen enkele informatie over jou aan andere personen of instanties. Gebeurt dit wel met jouw instemming? Dan mogen wij daarvoor kosten in rekening brengen bij de aanvrager.
- Tijdens intervisie binnen de praktijk worden problemen van cliënten als casus besproken. Dit gebeurt geanonimiseerd, je privacy is gewaarborgd.
- Sinds 2014 zijn wij door de overheid en de verzekeraars verplicht om anoniem gegevens te verstrekken. Indien je vragen of bezwaren hebt hierover, kun je dat met je behandelaar bespreken.
Klachten
Uiteraard doen wij er alles aan om de zorg zo goed mogelijk en naar jouw tevredenheid uit te voeren. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat je niet tevreden bent. Wij bieden je daarom verschillende mogelijkheden om je klacht bij ons kenbaar te maken.
Lees meer over het indienen van klachten